torsdag 13 december 2007

På allmän begäran

så kommer här ett inlägg. På självaste luciadagen. Ät en lussekatt eller nåt. Varför kallas lussekatter för "kusar" i kokböcker?

Det börjar bli dags att summera året som är (det har ännu inte gått nämligen).

Årets bästa svenska skiva: Jose Gonzales, In our nature. Utmanar gör Eldkvarn.

Det kunde ha blivit Moneybrother också om han hade släppt den FÖRE sommaren. Då hade den blivit sommarens soundtrack men nu gjorde skivbolaget misstaget att släppa den när sommaren var slut och all känsla försvann.

Årets svenska besvikelse: Jens Lekman.

Årets "jag visste det": Lars Winnerbäck. Han är slut, han har inga nya idéer och inget nytt att komma med. Skivan sög rätt igenom. Tyvärr.


Jag återkommer med lista på årets låtar och vilken skiva som var bäst alla kategorier. Mycket talar för att det kan bli en skiva där en bluegrass-queen sjunger tillsammans med en grånad gammal gubbe från ett rockband. Vi får se.

Annars har året varit realtivt bra med mina mått mätt. Särskilt andra halvan. Ärligt talat minns jag inte mycket av 2006. Jag var någon annanstans mentalt under stora delar av det året.
Nu är det mesta fina fisken faktiskt.


Tre bra svenska böcker under året: Åsa Linderborgs, Lasse Wierup & Matti Larssons samt Peter Bratts memoarer.


Annars vill jag återigen passa på att såga den svenska kommersiella radion. Särskilt deras s k morgonprogram. Vilken normalt funtad person vill vakna upp till Radio Rix med den där groteskt klämkäcka Roger Nordin, draken Titti Schultz och Gert jävla Fylking? Herr Fylking har dessutom mage att kalla sig journalist. Man blir inte det bara för att man sitter och super med en gammal fyllskalle/misstänkt statsministermördare från Rotebro. Att vakna till dessa fårskallar garanterar en fortsatt usel dag. Och emellan topplisteskvalslåtarna och allt traggande och diverse oerhört störande jinglar så kommer den alltid lika fantastiska reklamen. Den har ofta lokal anknytning, typ "Ica Maxi, Ica Maxi, Ica Maxi, alltid månadsfärskt kött!" eller "Bo Ohlsson i Tomelilla, här får du mer för pengarna!" Då vill jag gärna gå och vomera.

Reklamradion är så otrolig tom på innehåll och mänsklig mening.

Passa på och njut nu när Idol har slutat, för i februari börjar nästa stora evenemang för massmedia, nämligen den evighetslånga schlagerfestivalen. Kommer i en kvällstidning nära dig.

1 kommentar:

Malin sa...

Tjena lillebror! Som du ju har märkt har jag lagt till dig i vår mailinglista över årets bästa låtar. Kul om du också skriver en lista, absolut inget tvång men jag tänkte att du kanske tyckte att det var lite kul att se vår lilla listdiskussion. Själv tycker jag att det är en av årets höjdpunkter. Ha det gott!
/M