Jag har länge irriterat mig på det där snacket om att "hela Skåne skall leva" och "hela Skåne är en del av Öresundsregionen". Det stämmer nämligen inte. Visst, det bor mycket fler människor i Malmö/Lund- och Helsingborgsområdena men om man vill satsa på exempelvis de nordöstra delarna, och få folk att flytta hit, så måste man faktiskt visa lite jävla intresse. Och sedan Region Skåne blev just Region Skåne så finns det framförallt ett område där ignoransen för de norra delarna av vårt landskap är uppenbar: Kollektivtrafiken. Det är så illa att nio kommuner gick samman för ett par år sedan och skapade nätverket "Pågatåg Nordost 2009". För ett tag sedan kom beskedet att Region Skåne inte tänker verka för det projektet. Och nu ger Skånetrafiken sin dödsdom, jag har saxat från Sydsvenskan.
Tjugo nya orter får pågatåg.
Av Erik Magnusson
Först publicerad: 18 januari 2008 23:30
Senast uppdaterad: 18 januari 2008 23:30
Skånetrafiken tror sig under de närmaste tjugo åren kunna öppna pågatågstrafik till ett tjugotal nya platser.
Men samtidigt släcks pågatågshoppet för ett tiotal orter, däribland Hästveda, Raus, Sösdala, Tjörnarp, Tormestorp och Önnestad.
Det framgår av den tågstrategi fram till 2037 som Skånetrafiken nu sammanställt.
Dokumentet innebär ett ja till ny pågatågstrafik till orter som Alnarp, Barkåkra, Flädie, Furulund, Förslöv, Kvidinge, Lomma, Marieholm, Rinnebäck, Trelleborg, Vegeholm och Västra Ingelstad.
Men det blir avslag för en rad föreslagna pågatågslinjer.
Skånetrafiken vill inte satsa egna medel på en ny pågatågslinje Hässleholm-Önnestad-Kristianstad. Och bara med medel från Malmö kommun vill Skånetrafiken satsa på lokal tågtrafik längs kontinentalbanan på linjen Hyllie-Persborg-Östervärn-Malmö C.
Bland de nya pågatågslinjer som Skånetrafiken prioriterar fram till 2020 finns två linjer som når tre grannlän:
Pågatågen ska från Hässleholm gå in i Halland och Småland och nå Halmstad via Bjärnum, Vittsjö, Markaryd, Knäred och Veinge.
De ska från Kristianstad nå blekingska Karlshamn via Fjälkinge, Bromölla, Sölvesborg och Mörrum.
Skånetrafiken säger dock nej till en tänkt pågatågslinje från Hässleholm till småländska Älmhult. Därmed hamnar också Ballingslöv, Hästveda och Killeberg vid sidan av pågatågsnätet.
I sin tågstrategi förutser Skånetrafiken en upprustning av flera pågatågsstationer i nedslitna miljöer, bland annat stationerna i Bjuv, Svedala, Teckomatorp och Örtofta.
Om vi väntar en sisådär 20 år till så kan vi göra röda sommarstugeområden av hela Göinge och bjuda in tyskarna att köpa in sig. De tycker ju att att det är så härligt exotisch...
lördag 19 januari 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Sådan är kapitalismen.
Dessutom har ju Skånetrafiken av någon anledning satsat väldigt mycket på tåg, som är en betydligt otympligare färdmetod än bussar. Visserligen mijövänligare, men för att underlätta ändrande av rutter skulle till exempel biogasbussar vara överlägset mycket bättre.
De åker överallt där det finns vägar. Tar lite längre tid.
Gnäll över det istället för att Skånetrafiken inte kan överskrida sin budget. Eller lägg du räls.
Sådan är kapitalismen sade han om ett landstingsägt företag?
Tåg är betydligt bättre transportmedel på längre sträckor än buss. Buss tar en jäkla tid då de ska stanna överallt och inte färdas lika snabbt.
Bussarna brukar dessutom ställas in före tågen vid dåligt väder.
Skicka en kommentar