söndag 3 juni 2007

Vad äter egentligen en gräsand? Och hur funkar det där med igelkottar?

Det kan man ju undra över. Olyckligtvis har en historia där man diskuterade just dessa spörsmål nått mina öron.

Vi kan kalla henne Maria och kanske är hon sambo med en mycket nära vän till undertecknad. En hel del talar för att dessa två påstående ligger mycket nära sannolikhetens gräns.

I Marias värld lever gräsänder först och främst på daggmask samt "bröd som vi människor matar dem med". Ja, det stämmer faktiskt att gräsänder är något utav allätare. De stoppar i sig lite allt möjligt som kommer i deras väg och följer tallriksmodellen väl.

Men, och detta är ett mycket viktigt men, så livnär sig gräsänder FRAMFÖRALLT på växter. I synnerhet då (och icke alls oväntat) ligger just gräs i olika former högst upp på popularitetslistan över gräsandens favoritföda. Jag vill inte alls kalla mig någon gräsandsexpert men en så kallad teori som jag tror på är att någon biologikunnig person av logiska skäl därför döpt denna typ av and till gräsand pga. dennes starka intresse för gräs.

När vi pratar gräs så innebär det även s.k. sjögräs. Gräsanden tycker under stundom mycket om att befinna sig i vatten och i t.ex. sötvatten finns ett rikt utbud av både flora och fauna.
Som exempelvis sjögräs som gräsanden utan att tveka och med öppet sinne gladeligen stoppar i sig.

Om Marias åsikt, att gräsänder livnär sig på daggmask och bröd, skulle visa sig vara fakta så måste man ställa några motfrågor, inte minst evolutionstekniskt. Den ständiga frågan om vilket som kom först, hönan eller ägget, skulle i detta fall bli:

Vad eller vem kom först: Gräsanden, brödet, människan eller rentutav jokern daggmasken? Min intellektuella begränsning gör att jag lämnar frågan fri för spekulationer...


Nej Maria, igelkottar lägger INTE upprepar INTE, ägg.

Mycket förenklat så går det till på följande vis. Igelkottshona träffar igelkottshane. Tycke uppstår. Efter en tid så vill båda eller någon utav endera parten skaffa sig små igelkottsbebisar. Hur det intima umgänget mellan två igelkottar går till vill jag av många många skäl inte gå in på närmare, det finns med all säkerhet bättre forum för det. Honan är dräktig i ungefär 50 till 60 dagar.


Jag har på grund av vissa upplevelser de senaste åren ibland uttalat att den grundläggande undervisningen inom områdena språk och historia mycket snart måste genomgå en kraftfull kvalitetshöjning. Dessvärre ser jag mig nu nödgad att tro att även de så kallade naturorienterande (NO)ämnena behöver en översyn. Om dagens ungdom går omkring i vårt land, på gator och på torg, med "sanningar" som ovan så blir man frågande till vad ungarna egentligen får lära sig i den svenska skolan.

1 kommentar:

David mot Goliat.......... sa...

Mmmm, kunde inte skrivit det bättre själv. Skolan kunde verkligen behöva en ordentlig uppryckning med tanke på det som precis skrivits...