fredag 4 maj 2007

Musse

Aftonbladet har startat en kamp mot prostatacancer som dom kallar för mustasch-kampen. Själv började jag med en enklare musse för cirka en månad sen. I all anspråkslöshet tror jag att det är jag som inspirerat aftonblaskan till denna kampanj.

Cancern dödar som ingenting annat. Själv tog jag bort ett antal tumörer förra året och tyckte det gick relativt enkelt. Men någonting kändes fel i själen. Den mentala smällen kom senare som en blixt från klar himmel. Jag fick diabetes typ 1 för sex år sedan och behövde inte någon hjälp med det då, jag satte bara igång med det praktiska, och eventuella känslor låstes in och nyckeln slängdes bort.
Men nu blev det för mycket, allt sköljdes över mig. Jag kunde knappt ta mig ur sängen och kunde inte tänka klart överhuvudtaget. Mina studier fick ta ordentligt med stryk. Jag fick hjälp i en stund där tankarna mer och mer handlade om hur skönt det skulle vara att slippa allt detta.

Jag käkar fortfarande antidepressivt och kommer nog göra det i lång tid framöver. Det skäms jag inte för. För det hjälper. Ibland smyger det in sig små setbacks men dessa kan jag hantera, jag är master of my domain.
Jag mår bra.

1 kommentar:

Malin sa...

Jag blir alldeles stum. Det här hade jag ingen aning om. Nu vet jag inte vad jag ska säga men jag ser verkligen fram emot att träffa dig i nästa vecka. Sköt om dig!