söndag 5 augusti 2007

Beslutsångest

Åh shit, shit, shit. Vad skall jag göra? Jag började jobba igen för ett tag sedan och trivs väl sådär. Om jag letar lite i mitt innersta så trivs jag bara sådär. Där jag jobbar nu är samma ställe som jag jobbade på sist innan mina nyss avslutade studier. Den gången var det kanon på arbetsplatsen, det är det inte nu. Fan. Allting kan inte vara kul hela tiden men samtidigt lever jag bara en gång. Fan.

Jag sökte lite utbildningar till hösten i våras och kom på mitt första val. Jag blev sugen. Jag är fortfarande sugen. Vad skall jag göra? Bita ihop och jobba å tjäna pengar ett tag och vantrivas i största allmänhet eller satsa tre år till av studier. Fördelar med nuvarande jobb: ekonomin. Nackdelar med nuvarande jobb: vantrivsel
Nackdelar med att studera: ekonomin. Fördelar med att studera: trivsel (?)

Fan alltså att köra på med tre års studier och lika många år med studieskulder och leva ett sånt budgetliv igen. Jag har provat på det i två år redan. Ständigt behöva vända på varenda spänn och ligga sömnlös över att pengarna inte skall räcka till. Men jag är rätt sugen ändå. Men är det värt priset? Jag kanske blir lycklig om jag väljer att studera men jag är samtidigt fattig som en kyrkråtta. Dessutom är jag en man med "questionable health". Hade jag varit tilsvidareanställd så hade nog vågskålen vägt över rätt mycket mer åt jobbhållet men eftersom jag inte är det så kan worst worst case vara att jag är arbetslös i oktober. I OKTOBER!!! Snacka om vilken dålig tajming det skulle vara.
Och det där med att trivas, trivs jag inte så gör jag inget bra jobb, så mycket känner jag mig själv. Trivsel är Nr.1 på min lista när det gäller allt jag förtar mig här i livet. Det innebär inte att jag är rädd för att ta i eller för arbeta, inte inte alls, jag kan snarare jobba med vadsomhelst bara jag trivs med det. Status och sådant är irrelevant.

Egentligen är det väl bara ekonomin som gör att jag tvekar inför att studera igen. Varför skall det vara så i välfärdslandet Sverige? Politikerna vill ju att vi skall läsa vidare. Mitt matkonto är mycket större per månad jämfört med andra studenter eftersom jag har diabetes och därför vill/bör jag äta bra och varierad kost. Två veckor med nudlar när pengarna är slut är alltså inte aktuellt.
Har väl en vecka till på mig att bestämma mig och jag har verkligen ingen aning...

Fan, ångest, hjälp!!

1 kommentar:

Red... sa...

Ja du, kompis. Det är ju den eviga frågan...Men, om du vill ha min åsikt, så anser jag att du svarade på frågan själv egentligen. När du skriver trivesel med ett (?). Hade kanske inte varit så dumt att knega ett tag, stoppa undan lite pengar och fundera på studierna till våren istället...Men som sagt, du kanske inte vill ha min åsikt...;)