tisdag 14 augusti 2007

Jag - en fuskare?

Nu när socialstyrelsen har tagit fram riktlinjer för hur många dagars sjukskrivning som skall gälla beroende på sjukdom så undrar jag bara: Hur har dessa riktlinjer arbetats fram? Hur "vet" dom hur många dagars sjukskrivning ryggskott ger. En blindtarmsoperation rekommenderas 0 (noll) dagar. En "mild" depression, (vad det nu är?) skall få 0 (noll) dagar. Hur har socialstyrelsen kommit fram till det? Återigen blir många människor, inklusive jag själv, utpekad som lata slöa fuskare.

Min favorit från Expressen, Ulf Nilson, skriver i sin senaste krönika så här:

Svensk politik handlar så gott som uteslutande om pengar – om vem som ska få (bidrag) och vem som ska betala (skatt).
Saken kompliceras en aning, fast inte särskilt mycket, av att också den som får bidrag måste betala, ett förhållande som ett par hundra tusen fattiga pensionärer fått lära sig bara alltför väl.
Politik är att vilja, sa Olof Palme. Politik är att sälja, tycks Mona Sahlin tycka. Sälja sig själv och köpa väljarna. Den valuta hon använde sig av i lördags var fagra löften. 15 miljarder, MINST, för att rusta upp de områden där framförallt invandrare bor.
Avsikten är enkel. Invandrare kallas också ”nya svenskar”, lika med nya väljare, bland dem 300 000 muslimer. Med sina 15 miljarder, MINST, vill fru Sahlin muta in en ständigt växande grupp – i särklass den snabbast växande! – som kan bli tungan på vågen i valet 2010.
Löjligt nog är 15 miljarder, MINST, ungefär lika mycket som SIDA:s budget, 15,9 miljarder. U-hjälp utomlands, oftast misslyckad, kompletteras med U-hjälp här hemma. Smart? Vi får se.

Fredrik Reinfeldt valde att kontra med löfte om ungefär 200 kr i månaden mindre i skatt framförallt för kvinnor som jobbar i vården. Avsikt: att köpa över tidigare v- och s-väljare. Smart? Vet inte.
Vad jag vet är att ingen av de två huvudmotståndarna på allvar tog sig tid att diskutera den gångna veckans – ja, kanske de senaste årtiondenas – största nyhet. Nämligen att tiotals, ja, kanske HUNDRATALS miljarder svindlats bort av sjukkassan – ja, om Socialstyrelsens utredare, Jan Larsson, har rätt.
Fakta är följande:
Under 2005 sjukskrevs den som ”gått in i väggen” i snitt 119 dagar. Nu rekommenderar man 0 – ja, du läste rätt: 0 dagar! Schas! Ut! Tillbaks till jobbet, 0 pengar!
En depression gav -05 inte mindre än 341 dagars sjukskrivning. Nu ska det bli 0 dagar vid lindrig depression, lite mer vid kraftigare, men ALDRIG så mycket som 341.
Samma med ryggskott: 200 dagar blir HÖGST två veckor.
Slutsatsen av Socialstyrelsens rapport – som både Sahlin och Reinfeldt glömde – kan bara bli en:
Antingen rekommenderar Socialstyrelsen ett brutalt överfall på sjuka människor. Bli friska, annars jävlar! Eller också har tiotusentals svenskar hänsynslöst fuskat till sig fritid och pengar – miljard efter miljard
– med hjälp av sjukdomar som idag betraktas som i princip påhittade. Inkompetenta, korrupta eller bara slöa
läkare har sjukskrivit på löpande band. Kort sagt: vi har upplevt en svindel så stor att den vuxit till ett system, det som vi skrytsamt kallar Den Svenska Modellen. Vanliga, hyggliga jobbare har tvingats försörja slappa läkare och personer som – lögnaktigt – påstått sig ha ”gått in i väggen” och lida av utmattningssyndrom. Det som i går var sjukdom är plötsligt, sim salabim, normal hälsa. Mirakel – eller jättebluff? Jag vet vad jag tror.
Om en liknande administrativ och politisk fars – eller är ordet tragedi? – upptäckts
i Kina hade följden blivit avrättningar på löpande band: nackskott, döden, den avrättades familj betalar ammunitionen, varsågod nästa…
Så ska vi naturligtvis inte ha det i Sverige. Men kan vi inte åtminstone tala klartext med varandra. Kan vi inte vara överens om att om Socialstyrelsen har rätt och får sin vilja fram har vi faktiskt just fattat ett av de största och mest revolutionära besluten i Sveriges historia! Utan debatt!


Tur att Uffe kan berätta för mig att exempelvis depression idag är "i princip påhittade." Jaha, jag har givetvis bara hittat på allting, äntligen en förklaring. Vid närmare eftertanke så hade jag inga tumörer heller. Jag bara fantiserade ihop allting och ljög så att jag kunde slappa lite...Slapp, slö, lat, lögnare = jag.

Återigen, inför gärna hårdare kontroller och tydligare regelverk, för självfallet finns det fuskare därute, jag tror inget annat, men jag är så jävla trött på denna ständiga förnedring som politikerna numera utsätter mig och många många andra för. Och medierna hänger förstås på. Dra åt helvete!!

Hur många dagar skall en hjärtattack ge förresten?? Vilken typ av cancer ger mig högst antal fusk.....öh...förlåt...sjukdagar?

Inga kommentarer: