fredag 21 september 2007

Leif GW

Han är professor på RPS. Han är ofta aktiv i den så kallade debatten. Han får rejält med kritik med jämna mellanrum, att han inte sköter sitt jobb som professor, att han lägger sin näsa i blöt i ärenden som en annan "låtsaspolis" och att han gärna sågar allt och alla, särskilt sina författarkollegor.

Han är en person som alla har en åsikt om. En sak vet jag dock. Hans böcker är helt fantastiska. Nu har jag läst klart "Faller fritt som i en dröm" som är den avslutande delen i "Palme-trilogin", den som började med "Mellan sommarens längtan och vinterns köld", fortsatte med "En annan tid, ett annat liv", och så då denna sista del.
Den första är bäst, dels var det en så osannolikt bra historia med en berättarglädje av sällan skådat slag, dessutom var det GW:s första skönlitterära bok på över 20 år och jag trodde inte att karln kunde skriva längre. Det kunde han, det kan han. Dom här tre delarna borde kunna bli lika stora klassiker som hans första tre klassiska romaner, "Grisfesten, "Profitörerna" och "Samhällsbärarna". Och ja, Evert Bäckström, Sveriges kanske mest osympatiska människa, är med även i denna del. Gillar man Bäckström så ska man läsa "Linda - som i Lindamordet" som GW släppte för två år sedan och som inte ingår i trilogin. Den boken är något av det roligaste jag någonsin har läst.

Sedär nu har jag kört reklam för GW, tror inte han behöver någon hjälp med marknadsföringen för han säljer ju som bekant ganska bra. Därför vill jag även passa på att rekommendera Kristian Lundbergs deckare som utspelar sig i ett kallt, rått och ogästvänligt Malmö. En helt annan stil än GW men väldigt väldigt bra. Nu har jag mättat mitt deckarbehov för stunden så nu går jag och läser något helt annat.

Inga kommentarer: